ernesto sabato a plecat dincolo


În urmă cu trei ani Ernesto Sabato a acceptat, după o discuţie cu prietenul nostru comun, Salvador Amore (un renumit om de teatru din Buenos Aires), să fie personajul principal al primului meu roman, IUBITA LUI ESTO, Curtea Veche, Bucureşti, 2010. ”Mă bucur ca voi fi personaj şi în alt roman în afara celui scris de mine, Abaddon Exterminatorul”, a fost reacţia sa. Răspunsul său m-a marcat şi m-a bucurat atât de mult, încât mi-a oferit energia şi entuziasmul de a scrie această carte, visată mai demult, doar în câteva luni, din martie până în iulie.

De câteva luni eram foarte preocupat de organizarea sărbătoririi centenarului Ernesto Sabato, la Biblioteca Bucovinei din Suceava, pe 24 iunie 2011, ziua sa de naştere. Eram aproape extaziat de faptul că marele scriitor, care mi-a îmbogăţit adolescenţa şi tinereţea cu reverii unice, datorate unor lecturi de neuitat ale operei sale, va fi în viaţă la această manifestare de suflet.

În seara zilei de 30 aprilie mergeam la gara Suceava, ca să-mi întâmpin agentul meu literar, pe doamna Marit Bodtker din Oslo, sosită într-o scurtă vizită la Bucureşti şi în Bucovina. Tocmai discutam despre proiectul ediţiei în limba spaniolă a romanului IUBITA LUI ESTO, de care se interesează una dintre cele mai importante edituri din lumea hispanică, moment în care am primit un SMS de la Artemisia, unul din personajele reale ale cărţii, ”Ai aflat? Ernesto Sabato a plecat Dincolo…”
Nu, nu aflasem, deşi nefericitul eveniment se petrecuse în dimineaţa aceleiaşi zile. Ciudată coincidenţă, o sincronicitate care ne-e tulburat mult atât pe mine cât şi pe Marit.

A două zi am aprins lumânâri pentru Esto la mănăstirea mea favorită, Suceviţa, împreună cu Maica stareţă, Mihaela, o veche prietenă a familiei mele, cu soţia şi cu Marit Bodtker.

Ernesto Sabato a plecat Dincolo, ducând cu el o parte din mine.

About Constantin Severin

Constantin Severin (constantinseverin.ro) is a Romanian writer and, as a visual artist, the founder and promoter of the award-winning concept known as archetypal expressionism. He is the author of eight books of poetry, essays, and novels, and his poems have been published by major Romanian and international literary magazines. He is one of the editors of the French cultural magazine Levure littéraire.
This entry was posted in Literature. Bookmark the permalink.

3 Responses to ernesto sabato a plecat dincolo

  1. Da Draga Constantin , !A plecat in turneul , cum zicem actorii

    Am fost si Am plins

    Dar mergem totusi inainte cu carta

    .Fiul lui Sabato, Mario, imi-a cerut-o .

    Te salut cu drag.

    Salvador Amore

    http://www.salvadoramore.com.ar

    Amore More Ore Re probatur amicitia

    Sentimientos Costumbres Palabras Hechos comprueban

  2. Gabriela says:

    Il y a tout de même des pays où l’on sait honorer ses grands écrivains. Dans les stades argentins, il paraît que chaque match de football a été précédé d’une minute de silence pour saluer la disparition de Don Ernesto, à l’âge de 99 ans. Quand on sait un peu l’importance du football en Argentine, on se dit que cet hommage-là n’est pas rien…

    Je ne connais aucun auteur, qui introduise mieux aux secrets de la sensibilité sud-américaine, à ses mythes, phobies et fascinations que Ernesto Sabato…

    Gabriela
    Montreal, Canada

  3. Dear Constantin,

    Although I do not read Romanian I understand my name was mentioned in your last posting.
    You were an excellent host and guide for our journey to Suceava, and we will never forget it. The monasteries in Bucovina are wonders on Earth, everybody should take a trip there.
    I am proud to be your agent, and let us cross our fingers for the international success of Esto’s lover. Give my best to Corina.

    Best regards,
    Marit

Leave a Reply

