Delia Ioana Leizeriuc despre expoziţia ”Semnele Timpului”


Delia Ioana Leizeriuc

Delia Ioana Leizeriuc

Constantin Severin e deja un nume în evoluția artei contemporane, iar noi nu putem să nu remarcăm rezultatele sale uimitoare, artistul reuşind cu mult curaj și îndemânare să amestece ”poțiuni magice” pentru a scoate la lumină simboluri de mult uitate, oferind astfel picturilor sale o aură de mister, fapt ce ne impresionează și ne fascinează deopotrivă.
Cea de-a 16-a expoziție personală, intitulată ”Semnele Timpului”, face parte din ciclul Expresionismul Arhetipal, un concept/curent teoretizat şi lansat de artistul sucevean la începutul acestui secol. Acest nou curent artistic i-a adus de altfel un real succes, atât pe plan național cât și internațional, unde elitele avizate și unele galerii de artă din Europa și nu numai, îi apreciază lucrările unice ca stil, viziune și simbolistică.
Cele 18 tablouri expuse ne spun parcă povestea unor intense retrăiri ale unor amintiri-epavă din moştenirea noastră genetică, din inconştientul colectiv, cum sugera Carl Gustav Jung, artistul reuşind să înglobeze, ca un veritabil alchimist, într-o manieră minuţioasă, clară, impecabilă, structuri de sensibilitate din trei tipuri de manifestări arhetipale: utilitare, culturale şi sacre. Unul dintre arhetipurile utilitare este de pildă furca țărănească de tors, pe care artistul o utilizează în multe din compozițiile sale. Cel de-al doilea arhetip este cel cultural, artistul inserând cu îndrăzneală mini-copii ale unor capodopere, tablouri celebre semnate de Diego Velazquez, unul dintre artiştii săi preferaţi, precum ”Las Meninas” și ”Papa Inocențiu al X-lea”, Andrea Mantegna cu ”Christ mort”, Leonardo da Vinci cu ”Doamna cu hermină”, Jan van Eyck cu ”Soții Arnolfini” și multe altele. Tot dintre arhetipurile culturale fac parte şi artefacte din cunoscutele culturi preistorice Cucuteni, Hamangia, Gumelniţa ş.a. situate pe teritoriul țării noastre, dar și civilizații vechi africane, precolumbiene sau scandinave. Artistul preferă să le numească inspirat culturi primordiale, o viziune pe care o împărtăşesc, fiind şi eu frapată de frumuseţea cosmică a unor obiecte utilitare sau de cult, care ne obligă să credem că aceste vechi civilizații erau inteligente, profunde, spirituale și echilibrate, având ca fundament reguli şi ritualuri faste, care le-au ajutat să dăinuiască și să lase în urma lor valori sacre și inegalabile ca stil. Un ultim arhetip, probabil mai adânc înrădăcinat în cugetul și sufletul nostru este cel sacru, iar Severin foloseşte elemente simbolice ortodoxe, precum heruvimii și serafimii, presărate pe ici-colo în unele lucrări, dar nu întâmplător, deoarece artistul a gândit până și cel mai mic detaliu din compozițiile sale.
Fiecare semn, fiecare formă și culoare nu sunt așezate pur întâmplător, toate conlucrează și spun o poveste, transmit un mesaj, ba chiar mai mult, ca sa divulg din ”culisele” atelierului artistului, aproape fiecare tablou divulgă un secret. Doar învățând acest nou alfabet Severin, interpretând corect fiecare simbol și înțelegând arhetipurile, doar așa veți reuși să descifrați secretul din spatele fiecărui tablou. Acest adevăr descoperit de artist și transpus în pictura sa este stâns legat de noi, de moștenirea artistică, istorică și culturală din ADN-ul nostru, transmisă ereditar de la străbunii noștri. Artistul Constantin Severin este generos și ne oferă posibilitatea de a descoperi adevărul ascuns din noi, şi astfel ne frapează, ne influențează și ne ajută să avem o revelație cu privire la identitatea noastră culturală. Arhetipul e un simbol universal, iar artistul sucevean, care se consideră un urmaş al lui Brâncuşi, Ţuculescu şi Klee ştie ca nimeni altul să apese pe clapele unei autentice orgi de sunete primordiale, de forme şi culori pure.
Aș dori să mai menționez că obiectele simbolice străvechi, fie ele din categoria arhetipurilor utilitare, sacre sau culturale au fost create în era primordială mai mult din raţiuni utilitare, ele nu erau destinate probabil contemplării. Unele ajutau la prezicerea viitorului, altele pentru spor în gospodărie sau pentru a proteja familia, unele chiar făceau posibilă comunicarea dintre lumea oamenilor şi cea a zeilor sau dintre vii și morți. Artistul Constantin Severin a avut inspirația și cutezanța să readucă în prim plan aceste simboluri arhetipale (utilitare, culturale și sacre) și să le ridice la rang de artă, introducându-le într-un mod cu totul novator pe scena artei contemporane.
Remarcabile sunt şi picturile monocrome în roșu și galben ale artistului, lucrări cu adevărat expresive nu numai pentru încărcătura simbolică ce o dețin, ci și pentru aspectul sculptural laborios și meticulos. Picturile sale monocrome sunt unice ca stil în lume, cum remarcă şi revista italiană de artă şi arhitectură ‘’It’s Liquid’’, fiind achiziţionale de colecţionari importanţi. Artistul visual Constantin Severin a ştiut să dea viaţă şi să întregească un cod original de valori artistice, ajutându-se inteligent de simetrie, ritm, culoare, sentimente, amintiri, fiind la granița tradiției arhaice cu cea modernă. Îmbinând cu acuratețe și precizie desfășurarea lucrărilor în structuri geometrice, cu puternice culori și simboluri arhetipale, artistul reușește să realizeze o cromatică unitară, un echilibru al formelor și semnelor, iar fiecare element încărcat cu valoare stilistic-simbolică este armonios introdus în compoziție, rezultatul fiind unul vizibil plăcut estetic și impresionant ca forță artistică.
Tablourile sale surprinzătoare, temerare și inconfundabile ne ajută să-l descoperim şi să-l înţelegem mai bine pe artistul şi scriitorul Constantin Severin, o persoană caldă, răbdătoare, dar în același timp spontană și activă, ce uimește publicul iubitor de artă cu ingeniozitatea sa, cu grija și atenția pentru detalii, dusă chiar până la perfecțiune, cu ideile și concepțiile sale noi, care reuşesc să aducă frumosul și esteticul mai aproape de firea umană.

22 ianuarie 2016, Delia Ioana LEIZERIUC

Cu Delia Ioana Leizeriuc, la vernisajul expoziţiei ''Semnele Timpului'', Centrul pentru Promovarea Tradiţiilor Bucovinene, Suceava

Cu Delia Ioana Leizeriuc, la vernisajul expoziţiei ”Semnele Timpului”, Centrul pentru Promovarea Tradiţiilor Bucovinene, Suceava

Delia Ioana Leizeriuc s-a născut în 3 decembrie 1990 la Suceava.
După ce a absolvit Colegiul de Artă ”Ciprian Porumbescu”, Suceava, a urmat cursurile Universitatăţii de Arte ”George Enescu” din Iaşi, Facultatea de arte vizuale şi design, din 2013 fiind licenţiată în Istoria şi teoria artei. În 2015 a obţinut şi diploma de Master în Managementul relaţiilor internaţionale şi cooperării transfrontaliere la Facultatea de Istorie şi Geografie, Universitatea ‘’Ştefan cel Mare’’ din Suceava.
A fost preşedinte al Asociaţiei ARTIUM de la Universitatea de Arte ‘’George Enescu’’ din Iaşi şi a prezentat până în prezent câteva expoziţii de artă, încă din perioada liceului.

About Constantin Severin

Constantin Severin (constantinseverin.ro) is a Romanian writer and, as a visual artist, the founder and promoter of the award-winning concept known as archetypal expressionism. He is the author of eight books of poetry, essays, and novels, and his poems have been published by major Romanian and international literary magazines. He is one of the editors of the French cultural magazine Levure littéraire.
This entry was posted in Art and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s